Refleksi pembelajaran minggu ke - 5
Assalamualaikum w.b.t dan salam 1 Malaysia :))
FAKULTI PENDIDIKAN PENERAJU PENDIDIKAN BERKUALITI
FAKULTI PENDIDIKAN PENERAJU PENDIDIKAN BERKUALITI
Tomorrow due date , tomorrow do that ! Satu kata-kata yang perlu dijauhi oleh setiap orang bergelar pelajar seperti saya . Hal ini demikian kerana ia tidak bersesuaian dengan apa yang kita cuba pelajari pada minggu kelima ini iaitu 21st century skills :)
Apa itu 21st century skills ? Jum , 'follow me' ..
21st century skills ataupun juga dikenali sebagai adab kemahiran ke 21 ialah satu matlamat untuk memperkembang ilmu teknologi moden kepada tenaga pengajar khususnya seperti guru dan pensyarah untuk diterapkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran .
• Kemahiran pembelajaran dan inovasi ( Learning and innovation skills )
21st century skills ataupun juga dikenali sebagai adab kemahiran ke 21 ialah satu matlamat untuk memperkembang ilmu teknologi moden kepada tenaga pengajar khususnya seperti guru dan pensyarah untuk diterapkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran .
1. Apakah kemahiran pengajaran dan pembelajaran yang ada dalam Kemahiran Abad Ke-21?
• Kemahiran pembelajaran dan inovasi ( Learning and innovation skills )
• Kemahiran maklumat, media dan teknologi
(Information, media and technology skills)
• Kemahiran hidup dan kerjaya (Life and career
skills)
2. Apakah elemen-elemen yang terkandung dalam Kemahiran Abad Ke -21 ?
2. Apakah elemen-elemen yang terkandung dalam Kemahiran Abad Ke -21 ?
• Kreativiti dan Inovasi (Creativity and Innovation )
• Pemikiran kritis dan Penyelesaian Masalah
(Critical Thinking and Problem Solving)
• Komunikasi dan Kolaborasi (Communication and
Collaboration)
• Literasi Maklumat (Information Literacy)
• Literasi Media (Media Literacy)
• Literasi Teknologi, Maklumat dan Komunikasi (TMK)
(ICT (Information, Communications and Technology) Literacy)
• Fleksibiliti dan mempunyai keupayaan
menyesuaikan diri (Flexibility and Adaptability)
• Berinisiatif dan Mempunyai Haluan Diri
(Initiative and Self-Direction)
• Kemahiran Sosial dan Antara-Budaya (Social
and Cross-Cultural Skills)
• Produktiviti dan Akauntabiliti
(Productivity and Accountability)
• Kepimpinan dan Tanggungjawab
(Leadership and Responsibility)
Sebagai pelajar, aspek ini perlu ditekankan . Oleh itu, saya huraikan untuk kita lebih mendalami maksud sebenar 21st century skills .
3. Apakah ciri-ciri guru abad ke - 21 ?
Sebagai pelajar, aspek ini perlu ditekankan . Oleh itu, saya huraikan untuk kita lebih mendalami maksud sebenar 21st century skills .
a. Kesedaran Global
Murid abad ke-21 mempunyai
sikap hormat menghormati dan kefahaman antara budaya. Kesedaran global ini
membantu murid menangani isu-isu global dengan lebih berkesan.
b. Literasi Keusahawanan
Murid abad ke-21 mengetahui
bagaimana membuat pilihan ekonomik yang bersesuaian untuk peningkatan
produktiviti. Literasi ini membantu perkembangan kerjaya murid.
c. Literasi Sivik
Murid abad ke-21 menyedari hak
dan kewajipan sebagai warganegara dan memahami implikasi keputusan yang dibuat
di peringkat setempat, negara dan global.
d. Literasi Kesihatan
Murid abad ke-21 mempunyai
pengetahuan untuk mengamal gaya hidup sihat dan selamat.
e. Literasi Persekitaran
Murid abad ke-21 mempunyai
pengetahuan dan kesedaran tentang pengaruh masyarakat ke atas alam sekitar
serta berupaya membuat keputusan dan menjana cara penyelesaian.
HURAIAN KEPADA KEMAHIRAN PROSES P&P KEMAHIRAN ABAD KE - 21
HURAIAN KEPADA KEMAHIRAN PROSES P&P KEMAHIRAN ABAD KE - 21
1. Kemahiran Belajar
dan Inovasi
Kemahiran belajar dan inovasi
bagi menjamin kesejahteraan hidup dan penentuan kerjaya murid dalam era
maklumat ialah:
a. Kreatif dan Inovatif
Murid berupaya menggunakan
pelbagai teknik menjana idea serta menilai dan menambah baik idea secara
kreatif dan inovatif.
b. Berfikir Kritis dan
Menyelesaikan Masalah
Murid berupaya menggunakan
kaedah penaakulan bersesuaian dengan situasi bagi membuat keputusan untuk
menyelesai masalah.
c. Komunikasi dan Kolaborasi
Murid berupaya berkomunikasi
dengan efektif, secara lisan dan bukan lisan dalam pelbagai konteks. Kolaborasi
dengan individu yang lain dalam kumpulan penting untuk memupuk kesedaran tanggungjawab
demi mencapai matlamat bersama.
2. Kemahiran Maklumat, Media
dan Teknologi
Pelbagai kemahiran literasi
diperlukan warga dunia/global citizens abad ke-21 dalam era ledakan
teknologi dan media.
a. Literasi Maklumat
Murid mempunyai kebolehan untuk
mengakses, menilai, mengguna, dan mengurus maklumat.
b. Literasi Media
Murid berkebolehan menganalisis
tujuan dan kesesuaian media serta isu-isu yang berkaitan dengan mengakses,
mengguna dan membangunkan bahan media.
c. Literasi ICT
Murid berkebolehan mengaplikasi
teknologi dengan berkesan dalam pembelajaran dan urusan kehidupan seharian.
3. Kemahiran Hidup dan
Kerjaya
Individu dalam menempuh
kehidupan abad ke-21 perlu berkebolehan berdaya saing dalam hidup dan kerjaya.
a. Kelenturan dan
Kebolehsuaian
Murid fleksibel dan berupaya
mengadaptasi diri kepada perubahan persekitaran dan urusan kehidupan seharian.
b. Berinisiatif dan Terarah
Kendiri
Murid mempunyai jati diri dan
mampu mengurus masa, dan membuat perancangan mengikut keperluan kendiri dan
juga organisasi.
c. Kemahiran Sosial dan
Antara Budaya
Murid peka dan prihatin tentang
budaya yang berbeza serta hormat dan bersikap toleransi dalam perhubungan
sosial antara budaya.
d. Produktiviti dan
Akauntabiliti
Murid mempunyai kadar
produktiviti yang tinggi dan berintegriti dalam melaksanakan tugasan.
e. Kepimpinan dan
Tanggungjawab
Murid mempamerkan ciri seorang pemimpin yang
mampu berfungsi sebagai seorang ahli pasukan yang berwibawa dan mampu
menyumbang kepada kebaikan kendiri dan pasukan.
3. Apakah ciri-ciri guru abad ke - 21 ?
• menguasai subjek ( kandungan kurikulum )
• mahir dan bertrampilan dalam pedagogi (pengajaran
& pembelajaran)
• memahami perkembangan murid-murid dan menyayangi
mereka
• memahami psikologi pembelajaran (cognitive
psychology)
• memiliki kemahiran kaunseling
• menggunakan teknologi terkini
4. Apakah ciri-ciri murid abad ke - 21 ?
• Berupaya membuat hubung-kait
• Bijak menyoal
• Yakin berkomunikasi
• Mengambil risiko
• Dahagakan ilmu
• Ingin tahu
• Menjana idea
• Fleksibel
• Tidak berputus asa
• Mendengar dan membuat refleksi
• Berkemahiran kritis
• Menguasai kemahiran literasi
• Berani mencuba
• Mampu berfikir sendiri
• Membuat inisiatif
• Mampu bekerja dengan orang lain
• Membuat perubahan
• Berintegriti
• Berkeperibadian tinggi
Di sini , saya lampirkan perbezaan antara P&P abad ke 20 dengan P&P abad ke 21 untuk kefahaman yang lebih jelas .
P&P abad 20
|
P&P abad 21
|
Teacher - centred
|
Student-centered
|
Individu
|
Kolaboratif
|
Mementingkan pengetahuan
|
Mementingkan kemahiran
|
Belajar secara individu
|
Belajar secara berkumpulan
|
Teori
|
Praktikal dan hands-on
|
Pembelajaran bilik darjah
|
Pembelajaran ubiquitous
|
**Ubiquitous - Pendekatan pembelajaran merentas masa dan tempat. Selain belajar daripada dalam bilik darjah, murid belajar dari pelbagai lokasi pada bila-bila masa .
Comments
Post a Comment