Refleksi Pembelajaran Minggu Ke-12


ASSALAMUALAIKUM W.B.T DAN SALAM PERPADUAN :)

FAKULTI PENDIDIKAN PENERAJU PENDIDIKAN BERKUALITI





Bersyukur kita ke hadrat Ilahi kerana diberi peluang sihat tubuh badan pada kali ini. Pada minggu ini kami ditugaskan untuk mencari tentang cara-cara menghasilkan bahan paparan atau persembahan yang menarik dan berkesan. Kami perlu meneroka sendiri apa yang dimaksudkan dengan CASPER dan apa pula yang dimaksudkan dengan GUI.
Jum kita terjah ..
CASPER
CASPER ialah satu teknik dalam membina persembahan elektronik powerpoint yang meliputi penyusunan media seperti teks, grafik, animasi dan video. Teknik ini penting untuk menghasilkan satu persembahan yang menarik, berkesan dan dapat menarik minat orang ramai terhadap penyampaian persembahan atau paparan yang disediakan. CASPER adalah akronim bagi perkataan contrast, alignment, simplicity, proximity, emphasis dan repetition. 



1. Contrast ( Perbezaan yang Ketara )

Bagi menunjukkan perbezaan antara dua objek, pembangun perisian perlulah memilih warna yang kontra ( warna gelap dengan warna terang ). Kontra juga digunakan untuk membezakan antara unsur dengan latar belakang paparan. Selain daripada membezakan dua item yang berlainan, kontra adalah salah satu cara yang paling berkesan untuk menambahkan tarikan atau perhatian terhadap sesuatu reka bentuk.
Selain daripada perbezaan warna, kontra juga boleh ditonjolkan dengan perbezaan font, objek besar dan kecil, garis halus dengan kasar, tekstur licin dengan kasar, unsur mendatar dengan menegak, garis berjauhan dengan berdekatan dan grafik kecil dengan besar.
    
Contrast  boleh diaplikasikan dengan pelbagai cara. Antaranya ialah,
  •  font jenis besar dan jenis kecil
  •  font berlainan muka taip
  •  garis halus dan garis kasar
  •  warna sejuk dan warna hangat
  •  tekstur licin dan tekstur kasar
  •  unsur  mendatar dan unsur menegak
  •  garis berjauhan dan garis berdekatan satu sama lain
  •  grafik kecil dan grafik besar 

2. Alignment ( Susunan Lurus )

Dalam prinsip alignment, setiap item yang hendak diletakkan dalam muka perisian perlulah seimbang dengan muka perisian agar kelihatan menarik. Pembangun perisian seharusnya pandai menyusun item-item yang ingin dipersembahkan supaya ia kelihatan seimbang. Dengan kata lain, dalam prinsip Alignment, item perlu disusun supaya tidak janggal. Item juga perlu mempunyai kaitan secara visual antara satu sama lain di setiap paparan perisian.
    

3. Simplicity ( Mudah )

Grafik dan animasi perlu ringkas dan dapat merangsangkan pengguna memahami maksud yang hendak disampaikan. Dengan kata lain, sesuatu bahan grafik dan bahan yang diletakkan di atas muka perisian seharusnya dapat memudahkan penerokaan dan merangsangkan pemikiran. Visual yang dipilih perlulah ringkas, bersesuaian dengan pengguna dan mudah difahami. Dengan kata lain, penggunaan grafik dan elemen media dalam perisian yang dibina perlulah membantu pengguna melayari perisian dengan mudah. Sekeping gambar yang ringkas contohnya, lebih bermakna dari teks panjang lebar.


4. Proximity ( Berhampiran )

Dalam prinsip proximity, item yang digunakan dalam muka perisian perlulah dikumpulkan pada satu kawasan supaya pengguna dapat melihat kesinambungan yang wujud antara item. Pengumpulan item membuatkan pengguna merasa selesa kerana item-item yang berkaitan dilihat sebagai satu kumpulan dan tidak terpisah-pisah. Oleh yang demikian, elemen ini akan menjadi satu unit visual daripada beberapa unit terpisah.


5. Emphasis ( Penekanan )

Pembangun perisian perlu menggunakan cara tertentu bagi memberi penekanan terhadap perkara yang dirasakan penting. Pelbagai cara digunakan oleh pembangun perisian untuk menarik perhatian pengguna. Namun begitu, adalah dinasihati supaya pembangun perisian tidak menggunakan terlalu banyak elemen sampingan untuk menarik perhatian pengguna yang mana akan menyebabkan tumpuan pengguna lebih kepada elemen sampingan.


6. Repetition ( Pengulangan )

Dalam prinsip repetition, terdapat satu piawai antara muka perisian supaya pengguna akan dapat mentafsir dan memahami dengan mudah arahan yang diberikan oleh perisian. Pengulangan menggunakan persembahan media yang berlainan akan membantu pemahaman pengguna. Ini adalah kerana pengguna perisian terdiri daripada mereka yang mempunyai kecenderungan terhadap media. Pelbagai cara boleh digunakan untuk menarik perhatian penonton dan pengguna perisian kursus termasuk :
  • saiz teks dan objek
  • bentuk teks dan objek
  • susun atur teks dan objek
  • warna teks, warna objek dan warna latar
  • grafik dan animasi 
·  
    Seterusnya, GUI akan dikemaskini kemudian kerana masih dalam proses pencarian :)








Comments

Popular posts from this blog

Refleksi pembelajaran minggu ke - 7

Refleksi Pembelajaran Minggu Ke-11

Refleksi Pembelajaran Minggu Ke - 8